”Hakukoneoptimointi on ihan oma tieteenlajinsa” – Vesa Nippala auttaa yrityksiä näkymään Google-hauissa ja tekee sisältöjä verkkoon

Vesa Nippalan kalenteri verkkoliiketoiminnan kehittämistehtävissä on täynnä pitkäksi aikaa eteenpäin, mutta hänestä on mukavaa, että firman logo näkyy nyt myös keskellä taajamaa. Ehkäpä tieto siitä, millaista palvelua on tarjolla, tuo tulevaisuudessa myös paikallisia asiakkaita. Kuva: Anne Kotipuro

Kun tietokoneen tai älykännykän käyttäjä kaipaa tietoa jostakin, mitäpä muuta hän tekee kuin googlettaa? Mutta millä logiikalla Google tarjoaa tuloksiin juuri ne, jotka näytölle ilmestyvät ja miksi jotkut ovat aina kärjessä, jotkut niin hännillä, että sinne asti harva jaksaa kahlata?

Juuri tämä kysymys kiinnostaa 18 vuotta verkkoliiketoiminnan parissa yrittäjänä toiminutta Vesa Nippalaa. Hän myi vuonna 2016 pois verkkokauppaohjelmistoja tekevän firman ja perusti seuraavana vuonna uuden yrityksen, eLuotsin, joka keskittyy hakukoneoptimointiin eli auttaa yrityksiä näkymään Googlessa.

Yrityksen logo on nyt ilmestynyt kotikonttorista näyteikkunaan Oriveden keskustassa, minne Nippala on saanut oman työhuoneen vaimonsa yrityksen yhteyteen.

Teknistä toteutusta, sisältökriteerejä ja linkitysten tuomaa arvostusta

Mutta miten näkyvyyttä verkossa haluava yritys voi itse vaikuttaa hakutuloksiin?

Nippala listaa kolme kohtaa. Ensimmäisenä tulee tekninen hakukoneoptimointi, eli sivustolla asioiden on oltava siten toteutettu, että hakukone löytää etsimänsä.  Teknisen hakukoneoptimoinnin asiakokonaisuuteen sisältyvät muun muassa sivujen latausnopeuksien optimoiminen, sivuston rakenteellinen arkkitehtuuri, sivujen indeksoitavuuteen liittyvät asiat ja niin edelleen.

Muut kohdat liittyvät sisältöihin. Hakukone Google haluaa näyttää laadukasta ja luotettavaa sisältöä, ja siihen on paljon erilaisia kriteerejä.

Kolmantena tulee linkityksillä mitattu luotettavuus. Google on kehittänyt omat tapansa luokitella sivustoja sen mukaan, kuinka luotettavia ne ovat.

– Kun sivustolle laitetaan linkki viemään toisaalle, sen laittaja äänestää samalla linkittämänsä sivun luotettavuuden puolesta. Eli kun moni viittaa: lue lisää täältä, ne sivut keräävät linkityksiä ja ovat Googlen näkökulmasta korkeamman auktoriteetin sivustoja, Vesa Nippala kuvailee.

Koska valeinformaation määrä lisääntyy kaiken aikaa, Googlekin tietysti etsii keinoja löytää ne sivut, joilla tietoon voi luottaa.

Kaiken kaikkiaan hakukoneoptimointi on Nippalan mukaan ”ihan oma tieteenlajinsa”, jossa on paljon vaikuttavia tekijöitä.

– Tykkään tästä hommasta tosi paljon, sillä kenttä muuttuu koko ajan ja viikoittain Googlen algoritmeihin tulee muutoksia. Osasta he informoivat, osa on itse hoksattava.

Näkyvyys Googlessa näkyy yleensä suoraan liikevaihdossakin

Vesa Nippalalla on asiakasyrityksiä ympäri Suomea, lähin Kangasalta. Yrityksiä kiinnostaa miten ne Googlessa näkyvät, koska mitä useammilla hakusanoilla yritys näkyy korkealla tuloksissa, sitä enemmän ihmisiä tulee sivuille. Se taas heijastuu myös liikevaihtoon.

– Kun yritys on alkanut toteuttaa hakukoneoptimointia, liikevaihto on saattanut tuplaantua tai ainakin kasvaa kymmeniä prosentteja. Siinä on yksi selkeä onnistumisen mittari. Seurantaa sivustolla ei tarvitse tehdä itse googlailemalla, vaan siihenkin on kehitetty omat kaupalliset ohjelmistot, hän kertoo.

Nippala on urallaan kerännyt laajasti näkemystä ja kokemusta verkkoliiketoiminnasta, ja ohjelmointitaidot siihen yhdistettynä ovat täyttäneet hänen kalenterinsa niin, ettei uusia asiakkaita edes pysty vähään aikaan ottamaan. Yksi suositus on varmasti ollut, että hänen edellisessä firmassaan tekemät verkkokaupat näkyvät hyvin hakukoneissa.

Asiakkaita autetaan myös verkkosisältöjen luomisessa

Hakukoneoptimoinnin ohessa eLuotsi tekee asiakkailleen myös sisältöjä verkkoon. Vesa Nippalalla on töissä yksi sisällöntuottaja, ja myös puoliso Miia Nippala on tarvittaessa kirjoittanut tekstejä verkkosivustoille. Niihin lukeutuu niin mediatiedotteita kuin natiivimainontaakin.

– Jälkimmäinen tunnetaan myös nimellä advertoriaali, sisältömarkkinointi tai ostettu artikkeli. Olennaista, että se on tehty mainostajan tuottamasta sisällöstä ja hänen ehdoillaan, Nippala täsmentää.

Erotuksena journalistisesta sisällöstä ne on merkittävä selkeästi mainokseksi. Nippala sanoo, että lukija kyllä huomaa mainos-sanan, mutta jos tulokulma on lukijoita kiinnostava, sellaisillakin jutuilla on arvonsa ja lukijoita löytyy.

Uudesta, pian valmistuvasta työhuoneesta huolimatta Nippala pitää myös kotitoimistonsa. Pariskunnalla on kaksi koiraa, jotka ovat saaneet viime aikoina nauttia ihmisen läsnäolosta, joten kotipäiviäkin tulee tehtyä. Kotitoimistolle on käyttöä siksikin, että työpäivät venyvät usein pitkiksi.

Leave a Comment