Kohtalokkaasta siirtolennosta 80 vuotta – muistolaatta Toritussa kertoo kotimaisen lentokoneteollisuuden historiaa

Muistolaatta vie ajatukset 80 vuoden takaisiin tapahtumiin. Kuva: Jorma Hautala

Oriveden Torittu liittyy surullisella tavalla suomalaisen lentokoneteollisuuden vaiheisiin, sillä siellä tapahtui tasan 80 vuotta sitten kohtalokas maahansyöksy.

Hävittäjälentäjä Aarne Nissinen oli lentänyt useita vaarallisia sotalentoja rintamalla selviten niistä. Hänellä oli neljä ilmavoittoa, joista kaksi juuri edellisellä viikolla. Vaaraton siirtolento rauhallisessa sisämaassa koitui hänen kohtalokseen.

Toritun tapahtumiin perehtynyt Jorma Hautala kertaa sähköpostissaan onnettomuuden taustaa.

– Valtion lentokonetehdas tarjosi puolustusministeriölle 22. tammikuuta 1937 Viima I:n pohjalta kehitettyä paranneltua Viima II:ta. Ensimmäinen Viima II VI-2 rakennettiin Tampereen uudessa lentokonetehtaassa. Se lensi ensilentonsa 12. lokakuuta 1937 Jorma Visapään ohjaamana. Kone osoittautui onnistuneeksi. Yksityiskohtainen puolustusministeriön tilaus allekirjoitettiin 4. kesäkuuta 1938.

Viima II:ta tilattiin 22 koneen sarja. Ne toimitettiin vuoden 1939 aikana. Kone palveli koulukoneena. Viima II -tyypin viimeinen lento lennettiin VI-21:llä 17.8.1962. Puolustusvoimat tilasi vuonna 1941 toisenkin Viima II- sarjan. Se sisälsi 16 konetta, mutta tilaus peruttiin 1942.

Sama tie, kaksi miestä matkaan

Luutnantti Aarne Nissinen oli hakemassa uutta konetta Tampereelta lentolaivue 28:n tukikohtaan. Laivue oli siirtynyt Karkunrannasta Viitanaan 19. lokakuuta 1941.

Konetarkastajana Varikolla toiminut vänrikki Torsti Kolhonen tuli mukaan. Hänen tarkoituksenaan oli jäädä Varikon asioissa Kuorevedelle. He sopivat, että Kolhonen ohjaisi aluksi konetta Kuorevedelle ja hävittäjälentäjä, luutnantti Aarne Niskanen jatkaisi siitä Lentolaivueen 28:n tukikohtaan Viitanaan.

Siirtolento keskeytyi, kun Viima VI-15 sai moottorivian Oriveden jälkeen Toritun kylän kohdalla 80 vuotta sitten, 27. lokakuuta 1941. Kolhosen pakkolasku kumpareiselle ja jyrkästi nousevalle lumipeitteiselle pellolle pienessä lumisateessa epäonnistui.

Kone tuhoutui ja lentäjät, 25-vuotias konetarkastaja, vänrikki Torsti Kalervo Kolhonen ja 26-vuotias hävittäjäohjaaja, luutnantti Aarne Hanno Antero Nissinen saivat surmansa.

Seppeleen muistomerkille laskivat insinöörikapteeni Jussi Jokinen ja insinöörikapteeni Henri Siik. Lentäjien muistoa kunnioittavaan tilaisuuteen osallistuivat myös Veikko Parviainen, Hannu Heinäkoski ja orivesiläinen Timo Siukosaari. Kuva: Jorma Hautala

Kunniakäynnillä onnettomuuden vuosipäivänä

Lentovarikon kilta järjesti juhlallisen kunniakäynnin muistomerkillä onnettomuuden 80-vuotispäivänä.  Lentovarikon Killan 2. varapuheenjohtaja Veikko Parviainen piti puheen kerraten tapahtumat.

Hän mainitsi muun muassa, että hävittäjälentäjä Nissinen oli lentänyt useita vaarallisia sotalentoja rintamalla ja selvinnyt niistä. Hänellä oli neljä ilmavoittoa, joista kaksi juuri edellisellä viikolla. Vaaraton siirtolento rauhallisessa sisämaassa koitui kuitenkin hänen kohtalokseen.

Seppeleen muistomerkille laskivat insinöörikapteeni Jussi Jokinen ja insinöörikapteeni Henri Siik. Lentäjien muistoa kunnioittavaan tilaisuuteen osallistuivat myös Veikko Parviainen, Hannu Heinäkoski ja orivesiläinen Timo Siukosaari.

Leave a Comment