Maantieliikenteen päästöt ovat kolmisenkymmentä prosenttia kaikista Suomen päästöistä. Päästöt mitataan siitä, kuinka paljon polttoaineita on myyty. Liikenteen on päätelty tuon menettelytavan mukaan olevan pahin saasteiden tuottaja ja hiilidioksidin kasvattaja ilmakehään.
Tavallisen kuluttajan mieleen kasvava liikkumisen verotus ei oikein istu. Verottajalle se on yksinkertaisin keino saada tuloja. Lisätään vain verotusprosenttia ja rahat kilahtavat verottajan kirstuun.
Verotuksella katsotaan tehtävän hyvää ilmastolle vähentämällä hiilidioksidipäästöjä. Samalla taataan Suomen pysyminen ilmaston lämpenemisen rajoittamistavoitteissa. Todellisuudessa Suomen oloihin asetettuna nuo EU:sta tulleet ja Suomen hallituksen hyväksymät tavoitteet eivät täällä vaikuta pätkääkään ilmaston lämpiämisen vähentämisessä.
Ensinnäkin hiilidioksidi on selvästi ilmaa raskaampaa. Siitä syystä se ei kohoa muutamaa kymmentä metriä korkeammalle ilmaan. Maanteiden varsilla kasvit tuntuvat voivan paremmin kuin syvemmällä metsässä. Tähän on selvä syy siinä, että liikenteen hiilidioksidi jää lähelle maan pintaa ja tule sidotuksi vihreään kasvustoon.
Tilanne on toinen tiheään asutuilla alueilla ja etenkin suurkaupungeissa. Siellä liikenteen päästöt ovat terveydellinen riski asukkaille. Tästä tullaan hyvin yksinkertaisella päätelmällä ensinnäkin siihen toteamukseen, että taajamissa pitää käyttää raideliikennettä ja busseja.
Toiseksi voidaan todeta, että polttoaineiden verotus pitää porrastaa asuinalueen mukaan. Kolmanneksi on hyvä syy lopettaa puhuminen ilmaston pelastamisesta maantieliikenteen rajoittamisella.
Eelis Pulkkinen
geologi, eläkkeellä
Kuntavaaliehdokas
Keskusta (sit.)