Oriveden kaupunginvaltuusto hyväksyi uuden Tampereen seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksen (MAL-sopimus) vuonna 2020.
Sopimus perustuu sopimusseudun kaikkien kuntien ja valtion yhteiseen tahtotilaan seudun kehittämisestä. Sopimuksen tavoitteena on muun muassa luoda edellytykset seudun kestävälle kasvulle, edistää vähähiilistä ja kestävää yhdyskuntarakennetta sekä rakentamista ja lisätä kestävää liikkumista ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
Nämä ovat kannatettavia asioita ja sopimuksesta on hyötyä myös Oriveden kaupungille ja orivesiläisille asukkaille. Asemanseudun kehittämiseen on mahdollisuus saada valtionrahaa ja jo aiemmin MAL-sopimuksen kautta on saatu rahoitusta muun muassa kevyen liikenteen väylärakentamiseen sekä kiertoliittymiin Orivedellä.
MAL-sopimuksen myötä kuitenkin myös Oriveden kaupunki on sitoutunut osallistumaan ruuhkamaksujen mahdollistamaan säännösvalmisteluun ja selvitykseen osana Tampereen kaupunkiseutua. Ruuhkamaksu on yksi keino kestävän liikkuvuuden osalta, jolla voidaan puuttua päästöihin ja kaupunkiruuhkiin sekä julkiseen liikenteeseen. Valmistelun yhteydessä arvioidaan ruuhkamaksujen käyttöönoton vaikutuksia koko Tampereen kaupunkiseudulle muun muassa ruuhkamaksujen mahdollinen vaikutus kestävän liikkumisen edistämiseen.
Ruuhkamaksulle ei ole tarvetta, vaan se olisi uusi veromuoto, jolla yksityisautoilua, työmatkalaisia ja pienituloisia rangaistaan. Yksityisautoilu on alueella tulevaisuudessa vähenemässä, koska muita liikkumismuotoja ollaan kehittämässä ja etätyöt lisääntyvät, joten ruuhkien vähentämisen näkökulmasta tällaiselle ei ole tarvetta.
Orivedeltä Tampereen suuntaan pendelöi työmatkailijoita arviolta 1 000 henkilöä joka arkipäivä. Tampereelle on keskitetty monia seudullisia ja valtakunnallisia toimintoja, kuten TAYS, ely, verohallinto, maakunnan liitto ja monia muitakin tahoja kuten yksityisiä yrityksiä, joissa työskentelee myös orivesiläisiä ihmisiä. Orivesi on laajojen etäisyyksien kaupunki, jossa kaikki eivät asu tehokkaan joukkoliikenteen varrella. Työmatkojen lisäksi tarvitaan muun muassa lasten päivähoitoa, harrastuskuljetuksia sekä kauppa-asiointia.
Nyt uudella verolla halutaan rangaista autosta riippuvaisten pendelöijien työnteon kannustimia, vaikeuttaa sujuvaa arkea ja samalla lisätä tarpeettomasti pieni- ja
keskituloisten kustannuksia jo sinänsä suomessa kohtuuttoman yksityisautoiluun liittyvän kustannustaakan lisäksi. Tampere ei ole erityisen ruuhkautunut, ratikkaliikenne käynnistyy pian ja parkkitilaa on riittämiin. Parkkipaikkoja sekä liityntäparkkeja tulee koko ajan myös lisää.
Erikoista on että MAL-sopimuksen mukaista ruuhkamaksua selvitetään vain Helsingin ja Tampereen alueille, ei muilla suuremmilla kaupunkiseuduilla, joissa joukkoliikennettä, pyöräilyä ja kävelyä on tarkoitus edistää muilla keinoilla. Oriveden ei tule tukea tällaisen maksun käyttöönottoa missään muodossa.
Jussi Viljanen
kuntavaaliehdokas (kok.)