Digiajan lapset tekevät yhdessä muutaman minuutin animaatioita – motivoiva masiina jää Oriveden koulujen iloksi hankkeen päätyttyäkin

19.02.2021 17:00

Taika Kiviaho (vas.) ja Luka Salonen näyttävät, miten liu’uttamalla sormia kuvaruudulla puhuvia hahmoja voi zoomata suuremmiksi ja näin korostaa. Niin taustat kuin animaation hahmotkin ovat omin käsin piirrettyjä ja väritettyjä. Kuva: Anne Kotipuro.

Eräjärven koululla vietettiin monialaista kouluviikkoa. Silloin työskennellään yli ainerajojen vähän laajemmissa projekteissa. Teemana oli tällä kertaa ”terve elämä”.

Isommat oppilaat kävivät torstaina yhdessä kaupassa ja valmistivat välipalan luokalleen, kolmos-neloset lähestyivät aihetta lautapelien kautta. Kaikkein pienimmillä on luokan nurkassa kiehtova laite, joka liittyy koululla menossa olevaan Erasmus+ -hankkeeseen.

Tämä punainen ”kärry” on nimeltään iTheatre, ja sen avulla valmistuu porukalla pieniä animaatioita. Se saatiin Included-hankkeen kautta, ja mikä parasta, arvokas laite jää Oriveden kolululaisten iloksi hankkeen päätyttyäkin.

Antaapa nolla–kakkosten ryhmän eli eskareiden, ykkösten ja kakkosten itse kertoa, mitä he ovat tehneet.

Tarinat itse piirretty, skannattu ja näytelty

– Ensin me keksittiin tarinat, sitten piirrettiin ja skannattiin taustakuvat ja tehtiin paperista myös hahmoja, kuvailee Ronja Lammi.

– Sitten vaan näyteltiin ja äänitettiin, jatkaa Eemil Rapo, ja lopuksi tarinat tallennettiin muistitikuille.

Valmiissa animaatioissa oli kasapäin oppilaiden omia hahmoja ja hulvatonta replikointia. Myös taustakuvat piirrettiin itse. Kuva: Anne Kotipuro

Laite viipyy Eräjärven koululla kuukauden verran, ja sitten se jatkaa Rovastinkankaalle. Jotta laitteen kätevyys paremmin avautuisi, opettajat näyttävät makupaloiksi pari animaatiota.

Ensimmäisessä aiheena on, miten yhdessä leikkiminen kohottaa kuntoakin, toisessa puhutaan ruokahukasta. Ellei jaksa syödä kaikkea, loput pitää laittaa jääkaappiin tai jos se pääsee pilaantumaan, biojätteisiin. Ruokahukka on näkyvästi esillä myös koulun ruokalassa.

Perinteistä pikkutarkkaa animaationtekoa raajojen liikutteluineen ei enää tarvita, vaan kulloinkin äänessä oleva hahmo suurenee ja pomppaa huomion kohteeksi kännykästä tutulla sormien liu’utuksella, jonka jo alkuopetuksen oppilaat hallitsevat. Koneen ääressä riittää kaikille tehtävää, joten animaationteko kasvattaa yhdessä työskentelyn taitoja.

Juho Jokela (oik.), Jenna Karppelin, Viljami Saarinen ja Rony Lahtinen tekivät tarinaa unesta. Tässä he ovat valmiina äänittämään tarinaansa. Kuva: Kirsi Vilen

Aloituksen jälkeen kaikki hoidettu etänä, laitteen opiskelukin

Jotta näin pitkälle päästiin, opettajat olivat ensin opiskelleet laitteen toimintaa etänä 60 oppitunnin verran italialaisten yhteistyökumppaneiden video-opeilla.

Nyt he pystyvät perehdyttämään jo kollegoitakin sen käyttöön, sillä monen tonnin arvoinen iTheater-laite on saatu Orivedelle pääosin Erasmus-hankkeen varoin ja se jää tänne koulujen ja päiväkotien iloksi hankkeen päätyttyäkin. Nyt eletään kolmivuotisen hankkeen keskimmäistä vuotta.

Ronja Lammi (vas.), Matilda Quackenbush ja Eino Andersson tekemässä taustoja omaan animaatioonsa. Kuva: Armi Johansson

Luokanopettaja Kirsi Vilen ja kiertävä erityisopettaja Maarit Korkeamäki ovat omin silmin havainneet animaatioiden teossa yhteistoiminnan kehittyneen selkeästi. Taiteellisia ristiriitoja on oikeastaan ollut yllättävän vähän.

– Yhdessä toimiminen on saanut vähän ujommatkin oppilaat innostumaan, onpa joku luokan hiljaisista löytänyt uusia ominaisuuksia itsestään ja saanut näin suurempaa roolia työryhmässä. Ennen varsinaista toteutusta juonta on hiottu näytellen ja leikkien, mikä kasvattaa neuvottelemaan ja hiomaan kompromisseja, Vilen kuvailee.

– Lasten motivaatio on ollut korkealla, Korkeamäki lisää.

Oppilaat kuvailevat hauskimmaksi koko jutussa tarinoiden toteuttamisen laitteen kanssa.

Reko Siiriäinen (oik.) ja Eemil Rapo kuuluivat ryhmään, jonka ensimmäinen animaatio katosi bittiavaruuteen – tai ehkei sittenkään. Reko väittää, että se eka oli kyllä paljon parempi kuin nyt nähty pätkä ruokahukasta. Kuva: Anne Kotipuro

Included-hanke

  • Kolmen maan yhteinen koulutus- ja tutkimushanke on viralliselta nimeltään ”Inclusive childhood education supported by multimedia and digital storytelling”.
  • Siinä pyritään tuomaan eritasoisia ja erilaisia oppijoita tiiviimmin yhteen digitaalisen tarinankerronnan avulla.
  • Mukana ovat Espanjasta Madridin yliopisto ja A La Par -säätiö, Italiasta Trenton yliopisto ja koulu Modenasta sekä Suomesta Rovastinkankaan, Karpinlahden ja Eräjärven koulujen alkuopetuksen luokka-asteet 0–2.
  • Espanjassa ja Italiassa mukana olevia yksittäisiä lapsia seurataan myös pitkittäistutkimuksen kohteina, Suomesssa tehdään havaintoja yhteistoiminnan ja tarinankerronnan kehittymisestä ryhmätasolla.
  • Kolmivuotisen hankkeen toisena vuonna 2021 tavoitteena on järjestää oppilaille mahdollisuus kehittää kielellisiä ja tarinankerronnallisia taitoja yhteistoiminnallisesti iTheatre-laitteen avulla.

Leave a Comment