Kun linja-autot eivät enää kiertäneet keskustan kautta, keksi Villasen yrittäjä tilanteeseen ratkaisun – nyt taksikyyti vie matkailijoita myös kansallispuistoon

Villanen, taksi
Länkipohjassa sijaitsevan Majatalo Villasen palveluihin kuuluu myös kyydityspalvelut. Asiakkaita on kuljetettu muun muassa Isojärven kansallispuistoon. Kuva: Heini Rosenholm

Yrittäjäpariskunta Eki Lehdon ja Riitta Häkkisen omistaman Majatalo Villasen palvelukokonaisuuteen kuuluvat taksikuljetukset lähistöllä sijaitsevaan Isojärven kansallispuistoon. Taksi myös noutaa asiakkaan Tampereen-Jyväskyläntien varren pikavuoropysäkeiltä, sillä linja-autot eivät enää kierrä kylän keskustan kautta. Länkipohjassa toimivan Majatalo Villasen kohdalle on valtatieltä etäisyyttä hieman yli kilometri.

Isojärven kansallispuiston reitistö on seudulle merkittävä ulkopaikkakuntalaisia houkutteleva matkailu- ja retkeilykohde. Se sijaitsee Jämsän ja Kuhmoisten kuntien raja-alueella. Kohteeseen pääsee Länkipohjasta puolessa tunnissa autolla, mutta autottomien on ilman apua vaikea saavuttaa paikkaa, jonne linja-autot eivät kulje.

Kun majatalon asiakkaisiin kuuluu paljon autottomia, keksi majatalo kuljettaa heitä kysynnän mukaan Isojärvelle ja myös kansallispuistosta toiseen. Lisämaksusta mukaan saa myös polkupyörät.

Isojärven kansallispuisto, siitä vastaava Metsähallituksen luontopalvelut, on majatalolle tärkeä yhteistyökumppani. Majatalo piti kansallispuistossa ensimmäisenä toimijana kahvilaa neljänä kesänä, ennen vuonna 2019 kilpailutuksen jälkeen aloittanutta nykyistä yrittäjää.

– Ekologisuus ja yrityksenä siinä esimerkin näyttäminen ovat tärkeitä asioita toiminnassamme, kertoo majataloa ja sen taksipalvelua vaimonsa kanssa sivutoimenaan ylläpitävä Lehto.

Ovelle ei pääse julkisilla

Lehto on asunut Länkipohjassa nyt 15 vuotta. Aiemmin majatalo sijaitsi keskellä kylää yrittäjäparin kotitalossa. Vielä tuolloin vieraat pääsivät Matkahuollon julkisilla yhteyksillä lähelle majatalon ovea.

Nykyiset tilat yrittäjäpariskunta osti Jämsän kaupungilta kuntaliitosten jälkeen. Linja-autojen alkaessa ohittaa Länkipohjan keskustan vaikeutui vieraiden kulkeminen. Tähän piti keksiä ratkaisu ja majatalo aloitti oman taksipalvelunsa. Villasen oma taksi on ollut liikenteessä nyt nelisen vuotta.

Palvelun myötä vieraiden ei tarvitse kuljettaa kantamuksiaan jalkaisin perille asti majatalolle saapuessaan. He pääsevät myös kansallispuistoon ilman omaa autoa ja vaelluksen jälkeen nukkumaan hotellinomaisiin olosuhteisiin. Taksipalvelut ovat Lehdon mukaan tärkeitä maaseudulla matkailijoiden lisäksi iäkkäille asukkaille, joita alueella on paljon.

Linja-autojen kyytiin on yhä mahdollista nousta valtatieltä, jossa Länkipohjan kohdalla pysähtelee säännöllisesti niin Paunu kuin OnniBus. Pikavuoropysäkit sijaitsevat kahden Länkipohjaan johtavan tien päässä. Kummallekin pysäkille on kylän keskustasta matkaa useita kilometrejä. Kesällä 2018 kylän toriaukealle sijoitettiin huumorimielessä liftauspaikka, jonka tunnistaa peukkukyltistä.

Sähköautoille oma paikka

Matkailijat majataloon saapuvat pääosin Helsingin, Tampereen ja Jyväskylän suunnilta, mutta myös muualta Suomesta.

– Erityisesti oululaiset tuntuvat löytäneen alueen viime aikoina, Lehto kertoo.

Matkailijoiden lisäksi asiakkaisiin kuuluu työmatkalaisia ja lisäksi paikalliset majoittavat vieraitaan sinne sukutilaisuuksien ajaksi. Yhteyksien sujuvuuden parantamiseksi Lehto toivoisi, että juna- ja linja-autoyhteydet erityisesti Oriveden suunnalla palvelisivat paremmin toisiaan.

Pandemiatilanne ei ole merkittävästi vaikuttanut majatalon matkustajaliikenteeseen. Lisääntynyt lähimatkailu on lisännyt hieman kotimaanmatkailijoiden määriä, kun taas esimerkiksi vuosittain vierailevat ranskalaisryhmät peruuttivat tulonsa tänä vuonna, sillä keväällä kaikki ulkomailta tulleet varaukset peruuntuivat.

Majatalo kannustaa palveluillaan myös autolla liikkuvia majoittujia ekologisempiin vaihtoehtoihin, sillä majatalossa on käytössä majoittujille sähköauton latauspiste.

Lehdolla ei itsellään ole vielä sähköautoa, mutta hän seuraa kehitystä ja luultavasti tulevaisuudessa sijoittaa sellaiseen.  Hän harmittelee, että vielä nykyisin sähköauto rasittaa ympäristöä koko elinkaarensa aikana. Pitkällä aikavälillä hän kuitenkin uskoo siitä kehittyvän vaihtoehdon, joka saastuttaa vain vähän, sillä ainakin akkuteknologian on hän havainnut olevan vauhdilla kehittymässä siihen suuntaan.

Majatalossa latauspisteen tarve on ollut vielä vähäistä, mutta kasvussa.

HEINI ROSENHOLM

Leave a Comment