Rohkeat viestit toimivat

09.09.2020 08:00

Orivesi on aloittanut keväällä digimarkkinointikampanjan. Kaupunki yrittää sen avulla tehostaa yleistä kaupunkimarkkinointia, asukashankintaa ja tonttien myyntiä. Kampanjaa toteutetaan lähinnä Facebookissa sisältömarkkinoinnin keinoin. Kaupunki myös kohdentaa markkinointinsa vahvasti haluamiinsa kohderyhmiin.

Markkinointiin satsaaminen on kaupungilta hyvä päätös. Varsinainen tehtävä ei kuitenkaan ole helppo. Näkyvyyttä ja tuloksia ei ole helppo saada, sillä samalla tontilla häärää muutama muukin kunta ja usein vielä lähes samalla markkinoinnin kärjellä. Erottautuminen on siis vaikeaa. Vaikka ylellistä väljyyttä on vallan hyvä orivesiläinen lausahdus, niin sitä samaa reilua tilaa on tarjolla lähes joka puolella Suomea.

Kuntamarkkinointi kulkee usein turvallisia reittejä pitkin. Välillä pitää kuitenkin räväyttää kunnolla ja iskeä aivan uusiin sfääreihin. Tässä on onnistunut muun muassa Seinäjoki, joka uskaltaa rohkeasti olla avaruuden pääkaupunki.

Tavallisten asioiden muuttaminen kiinnostaviksi ei ole helppo tehtävä. Ja sitähän kunnat usein ovat. Täysin tavallisia. Oriveden markkinointikampanjan vaikutukset ovat nyt kuitenkin selkeästi mitattavissa. Aikaa työlle on annettava. Mutta jos valittu viesti ei tunnu toimivan, sitä on uskallettava rohkeasti vaihtaa.

Leave a Comment