Uudet säännöt tuovatuusia tuulia jäärata-ajoihin

Moottoripyörien jääradan SM-kilpailujen järjestäjät kokoontuivat lauantaina koulutustilaisuuteen valtuustosaliin Orivedelle. Tilaisuuden järjesti Suomen Moottoriliiton jääradan lajiryhmä, ja vetäjänä oli uusi lajipäällikkö, vauhdin ystäville tuttu Aki Ajo. Mukana oli Oriveden Moottorikerhon lisäksi edustajia viidestä muusta kerhosta.

Tavoitteena oli löytää tulevalle jääratakaudelle, joka käsittää 7 osakilpailua sekä joukkuemestaruuskilpailun, yhteinen sävel ja toimintatavat sekä perehtyä uusiin sääntöihin. Aiheina olivat myös tiedottaminen sekä talven jääolosuhteet ja ratojen tekeminen.

Kausi alkaa Seinäjoelle 12. helmikuuta. Oriveden kilpailu Neste Orivesi SM-jäärata pyritään ajamaan 18. helmikuuta.

Jääradan uudet säännöt tuovat lajiin uusia tuulia. Harjoitusajojen yhteydessä ajetaan aika-ajot, jotka määräävät ajojärjestyksen lähtöviivalle varsinaisessa kilpailussa. SM-luokiksi on määritelty 250 ja 450 kuutiosenttiä. Jokainen luokka, niin A kuin B:kin, ajaa vain yhden lähdön.

Tälle kaudelle tulee myös aivan uusi luokka, kaksitahtiset alle 125-kuutioiset. Siihen osallistumiselle on ikärajana 13 vuotta, joka pitää olla täytettynä kilpailupäivään mennessä. Tämän uuden luokan perusteita kuvasi lajipäällikkö Ajo näin:

— Tavoitteena on saada nuoria aloittelevia ajajia ja samoin motocross-ajajia mukaan. Se on edullinen luokka aloittaa jäärata, ja jäälle saadaan tuttu 2-tahtisen pyörän ääni.

Jäärata-ajoissa 1960-luvulla myös Orivedellä ajettiin kilpailujen päätteeksi ”kuuma erä”. Nyt on tullut aika ottaa tämä vanha malli mukaan uusilla eväillä. Kilpailujen järjestäjillä on mahdollisuus järjestää jääjuhlan päätteeksi Sprinttilähdöt-nimikkeellä kaksi enintään 25 kuljettajan lisälähtöä, alle 250-kuutioisille Sprint 250 ja yli 250-kuutioisille Sprint 450.

Red Bull KTM Ajon tallipäällikkö Aki Ajon mielenkiinto jäärata-ajoon tunnetaan, koska hän on parina edellistalvena käynyt Orivedellä voittamassa vakuuttavasti veteraaniluokan.

Hän pitää lajia hienona kilpailumuotona. Se on taitolaji ja sopii kaikille moottoripyöräurheilun harrastajille.

— Kun kypärä laitetaan päähän, olemme kuin nuoria miehiä.

Aki on kertomansa mukaan rakastunut lajiin. Tulevasta MotoGP-kaudesta tallipäällikkö kertoo, että heillä luokassa Moto 3 on yksi kuljettaja ja Moto 2 – luokassa kaksi kuljettajaa.

Lisäksi tiimissä ajavat juniorien MM-sarjaa turkkilaiset 14-vuotiaat kaksoset, jotka hän kaappasi Hondan tallista. Tämä sarja ajetaan Moto 3 -pyörillä ja tulee olemaan Ajon mukaan toiseksi tasokkain sarja

Kilpailujärjestäjiä. Eturivissä aktiiviset Seinäjoen Moottorikerhon edustajat.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?