Museoajoneuvojen verotusei ole muuttumassa

Kiitoksia Oriveden Sanomille sekä ansioituneille moottoripyöräharrastajille ajankohtaisesta ja tärkeästä moottoripyöräverotusta koskevasta artikkelista ja haastatteluista (OS 4.1.2017).

Haluaisin jutussa käsiteltyyn asiaan liittyen erityisesti korostaa sitä, että hallituksen lausuntokierroksella olevassa esityksessä moottoripyörien tulevasta verosta on unohdettu kokonaan niinsanotut museoikäiset, eli yli 30-vuotiaat, mutta normaalissa ajoneuvorekisterissä olevat moottoripyörät. Näiden moottoripyörien osuus koko rekisteröidystä moottoriyöräkannasta on Tilastokeskuksen mukaan noin 17 prosenttia.

Museoajoneuvoja tai niiden veroja tai vakuutusmaksuja koskien mikään ei ole muuttumassa tämän uuden moottoriajoneuvoveron myötä, toisin kuin OS:n jutusta saattaisi ymmärtää.

Verotuksellinen ongelma koskee sen sijaan erityisesti niitä vanhoja veteraanimoottoripyöriä, joita ei ole museorekisteröity eikä välttämättä tulla museorekisteröimäänkään. Nämä vanhat laitteet ovat usein omistajansa aarteita, kauan etsittyjä keräilykappaleita, varaosapyöriä, osakasoja, projekteja ja joskus myös aurinkoisen kesäviikonlopun reissukavereita. Ymmärryksen ylittää se, että yksikin tällaisen wanhan harrastepyörän käyttöpäivä laukaisee koko vuoden veron maksuun.

Autojen omistajien vuotuisessa käyttöverossa sentään huomioidaan se, jos ajoneuvo on ollut liikennekäytöstä poistettuna verovuoden aikana. Moottoripyörästä sen sijaan kannettaisiin aina yhdeltä ainoaltakin käyttöpäivältä koko vuoden vero, vaikka ajoneuvo olisi liikennekäytöstä poistettuna 364 päivää vuodessa. Tätä erityisesti vanhojen moottoripyörien harrastajat eivät voi ymmärtää ja hyväksyä!

Moni edelleen luulee, että verovelvoitteen saisi poikki yksinkertaisesti poistamalla moottoripyörän ajoneuvorekisteristä. Mutta jo hiukan aiemmin on ehditty muuttaa ajoneuvon rekisteristä poistamiskäytäntö ilman suuria otsikoita siten, että rekisteristä poisto onkin mahdollista ainoastaan romutustodistuksella tai muutoin todistettavasti romuttamalla koko ajoneuvo! Tämän voi kuka tahansa tarkistaa Trafista, sillä monikaan ei tätä tiedä saati ensi kuulemalta edes usko. Niin käsittämättömiä päätöksiä on jo tehty kaikessa hiljaisuudessa.

Verotus ei saa kohdistua harrastukseen tai minkään esineen keräämiseen ja omistamiseen. Käyttöverotus olisi kaikkein helpoimmin ratkaistavissa polttoaineen hinnan korotuksella.

Joka käyttää, se maksaa. Liian yksinkertaista tälle hallitukselle. Kukaan ei takaa sitäkään, miten suuri moottoripyörävero olisi vuonna 2018, saati siitä eteenpäin. Väliaikaisistakin ajoneuvoveroista kun on tapana ollut tulla pysyviä.

Kaikkien wanhojen moottoripyörien verovapautuksen puolesta,

motoristi

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?